
Zo organiseren wij onze zorg
Wat je moet weten over onze praktijk
Sinds 1995 ben ik huisarts in Vladslo. De praktijk is organisch gegroeid en verloopt goed, maar met een aantal duidelijke afspraken kunnen we alles nog vlotter laten verlopen.
Raadplegingen
Raadplegingen vormen de kern van mijn werk als huisarts en verdienen daarom alle aandacht.
Voor een raadpleging voorzien we ongeveer 15 minuten. Heb je meerdere medische vragen, dan plan je best een extra afspraak op een ander moment. Zo garanderen we kwalitatieve zorg en vermijden we wachttijden.
Tijdens consultaties proberen we telefoons zoveel mogelijk te vermijden. Lees verderop onze richtlijnen rond telefonische bereikbaarheid.
1 persoon = 1 afspraak. Kom je met twee, boek dan ook twee afspraken.
Pre-operatieve of verzekeringsonderzoeken vragen extra voorbereiding. Charlotte helpt je hier graag mee verder. Kom hiervoor bij voorkeur tijdens de voormiddag, vanaf 8.45 u.
Telefonie
Laten we telefonisch contact zoveel mogelijk beperken tot wat echt nodig is. Als huisarts wil ik goed bereikbaar zijn, maar ook voldoende rust bewaren tijdens consultaties. Een rustige werkomgeving komt de zorg voor iedereen ten goede.
Check vooraf welke medicatie je nodig hebt en vraag voldoende voorschriften tijdens je consult. Een e-mail is het handigst als je achteraf toch iets mist.
Boek je afspraak bij voorkeur online, zo vermijden we wachttijden aan de telefoon.
Charlotte is telefonisch bereikbaar op weekdagen van 8.45 u. tot 12.45 u. Gelieve vóór 8.45 u. enkel te bellen bij dringende situaties.
De rustigste tijd om te bellen is tussen 11.00 u. en 12.45 u. – dit is dan ook het meest geschikte moment.
Na 12.45 u. neem ik zelf terug de telefoon op. We vragen om dan alleen te bellen als het echt noodzakelijk is.
Bij spoedgevallen: twijfel niet en bel onmiddellijk.
Emails
- Een e-mail is vaak een handig alternatief voor de telefoon.
- Gebruik e-mail enkel voor niet-dringende zaken, zoals een vergeten voorschrift of een korte medische vraag.
- We proberen alle mails zo snel mogelijk te beantwoorden, maar op drukke dagen lukt dit niet altijd dezelfde dag. We streven ernaar om binnen drie werkdagen te antwoorden.
- Complexe of uitgebreide medische vragen kunnen we niet via e-mail beantwoorden. Maak hiervoor een afspraak.
Je kunt ons bereiken via:
- wouter@ha-kwarts.be. Gelieve mijn privé e-mailadres niet langer te gebruiken.
- charlotte@ha-kwarts.be
- heidi@ha-kwarts.be
Administratie
- Administratie is een belangrijk, maar vaak onderschat en tijdrovend onderdeel van ons werk.
- Wil je dat je documenten meteen worden ingevuld? Maak dan een afspraak. Dit voorkomt fouten of misverstanden.
- Breng je documenten toch binnen, dan proberen we die binnen de vijf werkdagen af te handelen.
- Charlotte kan veel documenten voorbereiden, waarna ik ze onderteken. Je kunt hiervoor rechtstreeks een afspraak bij haar maken.
Huisbezoeken
- Huisbezoeken zijn alleen voor mensen die te ziek zijn om naar de praktijk te komen of zich echt niet kunnen verplaatsen. Vraag een huisbezoek ook zoveel mogelijk in de voormiddag aan. Zieke of dringende gevallen krijgen altijd voorrang.
- Daarom kan het zijn dat minder dringende huisbezoeken worden uitgesteld.
Laboresultaten
Charlotte neemt contact met je op via telefoon of e-mail.
Donderdagnamiddag en vakanties
- Donderdagnamiddag is voorbehouden voor bijscholing en administratief werk.
- Charlotte is die namiddag bereikbaar tot 17.00 u.
- Ook tijdens mijn vakanties is Charlotte meestal telefonisch bereikbaar.
- Heb je toch dringend medisch advies nodig, dan kun je terecht bij onze collega’s in Woumen, via telefoon op 051 50 54 09 of via de website.
Wachtdienst
’s Avonds na 19h en tijdens het weekend kun je beroep doen op de wachtdienst via 1733.